Uttalande från Moderaternas nomineringskommitté till riksdagen

Rekryterings- och nomineringskommittén till riksdagen för Moderaterna i Kalmar län har under ett års tid arbetat med nominerade kandidater. Kommittén har bland annat genomfört över ett 40-talet djupgående intervjuer för att ta reda på vilka förutsättningar som finns för att på bästa sätt representera Moderaterna i Kalmar län i riksdagen. Det är en demokratisk process där samtliga M-föreningar i länet fått möjligheten att utse representanter som ska delta i arbetet. Nästan alla, dock ej Högsbys Moderat-förening, har valt att skicka representanter att delta i arbetet att ta fram de bäst lämpade kandidaterna som i november ska presentera sig inför medlemmarnas ombud på nomineringsstämman. I det arbete med att gå igenom förutsättningarna för att genomföra uppdraget på bästa sätt, är att vara småbarnsförälder i sig inget som diskvalificerar en kandidat. Faktum är att avgående riksdagsledamot Jan R Andersson är småbarnsförälder samt att en tredjedel av den nu föreslagna toppen av listan består av småbarnsföräldrar. Carl-Wiktor Svensson har vid fler än ett intervjutillfälle klargjort att han kommer vara begränsad att åka till Stockholm för att delta i riksdagens arbete. Detta är för Moderaterna som helhet en grundförutsättning. Riksdagsgruppens sammanträden på tisdagar har obligatorisk närvaro, likaså fordrar det övriga riksdagsarbetet ledamöternas fulla engagemang. En absolut majoritet av nomineringskommittén bedömde enligt Carl-Wiktor Svenssons egen, upprepade, utsago honom som olämplig för uppdraget då hans fulla engagemang inte var att räkna med. Mot bakgrund av detta valde kommittén att inte föreslå Carl-Wiktor Svensson på någon plats på listan då hans egna angivna förutsättningar inte förändras beroende av placering. Listan är klubbad och ej öppen för att lägga till något nytt namn. För mer information Carl Dahlin (ordf. i nomineringskommittén), 0739–821065.

Uttalande från Moderaternas nomineringskommitté till riksdagen

Carl-Wiktor Svensson har vid fler än ett intervjutillfälle klargjort att han kommer vara begränsad att åka till Stockholm för att delta i riksdagens arbete. Detta är för Moderaterna som helhet en grundförutsättning. Riksdagsgruppens sammanträden på tisdagar har obligatorisk närvaro, likaså fordrar det övriga riksdagsarbetet ledamöternas fulla engagemang.

Carl Dahlin (ordf. i nomineringskommittén), 0739–821065.