Vi prioriterar jobben

Anna Kinberg Batra, Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson presenterade förslag för fler jobb. Moderaternas kommande vårmotion kommer att innehålla satsningar på över en miljard kronor på jobb- och omställningsreformer.

Sverige står inför flera omfattande utmaningar, men också stora möjligheter. Vi möter människor som bryter upp från anställningar, pendlar långt, stretar med studier, sliter som företagare och kämpar för att få vardags- och familjelivet att gå ihop samtidigt som de vänder på varje krona. Människor som ger sig ut på något nytt, många gånger under tuffa förhållanden och som arbetar hårt. För de vill mer, och de har mer att ge. Nya utmaningar, nya företag, nya jobb. Moderaterna ska inte bara göra det möjligt, vi ska göra det lättare.

I ett Sverige som kan mer måste möjligheterna för människor att jobba, lära nytt och vidareutbilda sig bli betydligt bättre, oavsett vart i livet man befinner sig, även om man har barn, lån eller familj. För dem som ännu aldrig fått chansen på arbetsmarknaden eller för den med kort utbildning kan trösklarna in kännas omöjligt höga.

Därför presenterar Moderaterna ett jobb- och omställningspaket med flera delar:

Fler vägar in till det viktiga första jobbet

• Vi vill att rätten att läsa in grundläggande- och särskild behörighet till högskolestudier på Komvux utökas till att bli en generell rättighet för alla som är behöriga till sådan utbildning. Förslaget beräknas kosta 200 miljoner kronor.
  • Vi vill införa matchningsanställningar, en ny anställningsform som ska hjälpa långtidsarbetslösa och utöka lärlingsjobben till att även omfatta långtidsarbetslösa och nyanlända, en grupp med särskilt stora svårigheter att få det första viktiga jobbet. Förslaget beräknas kosta 240 miljoner kronor.

Fler jobb i växande företag

• Vi vill att kravet på aktiekapital halveras till 25 000 kronor, för att göra det lättare för fler att starta nya företag.
  • Vi vill att rätten till tjänstledighet för att starta företag förlängs från dagens sex månader till minst ett år, för att göra det enklare för fler att våga ta steget till entreprenörskap.
  • Vi vill att mikroaktiebolag undantas från viss administration, så de kan fokusera på att driva verksamheten framför att fastna i onödigt pappersarbete.

Bättre förutsättningar för omställning och ett längre arbetsliv

• Vi vill höja fribeloppet, den inkomst man kan tjäna utan att studiemedlet minskar, från dagens dryga 170 000 kronor till över 200 000 kronor per kalenderår.
  • Vi vill utöka möjligheterna till extra studieveckor för den som fyllt 40 år samt höja åldersgränsen för studiemedel till 60 år. Förslagen beräknas kosta 147 miljoner kronor.
  • Vi vill att det redan från 64 års ålder ska vara lägre skatt för att jobba mer. En reform som beräknas stärka hushållsekonomin för uppemot 70 000 personer. Förslaget beräknas kosta 500 miljoner kronor.

Nu krävs reformer som tar sikte på de nya utmaningar vårt land står inför. Sverige har haft tillväxt, sysselsättningen har ökat och vi är det enda land i EU där statsskulden har minskat under krisen. I den moderata vårmotionen lägger vi förslag för att Sverige ska kunna mer, möta utmaningar och ta vara på möjligheter utan att kompromissa med långsiktigt ansvar för statens finanser.

Läs mer

Material