Valberedningen föreslår Malin Sjölander som ny förbundsordförande

Inför förbundsstämman har Jörgen Andersson avböjt omval som förbundsordförande för att fokusera på uppdraget som riksdagsledamot.

Dessutom har även Måns Linge har avböjt omval som 2:e vice förbundsordförande och Anna Hiort Victor som ordförande för Moderatkvinnorna. Även förbundsstyrelseledamöterna Christina Fosnes och Bengt Rydahl har avböjt omval.

Valberedningen för Moderaterna i Kalmar län presenterar nu sitt förslag till ny förbundsstyrelse. Det är Moderaternas förbundsstämma som fattar beslut om ny styrelse den 2 april.

Valberedningen föreslår Malin Sjölander (Västervik) som ny förbundsordförande.

Som 1:e vice förbundsordförande föreslås omval av Sten Olof Johansson (Emmaboda) och som 2:e vice förbundsordförande nyval av Carl Dahlin (Mörbylånga).

Som ledamöter föreslås omval av Åke Bergh (Hultsfred), Suzanne Gustafson (Mönsterås), Eva-Marie Hansson (Oskarshamn), Monica Ljungdahl (Nybro), Marie Nicholson (Vimmerby), Marcel van Luijn (Borgholm), samt nyval av Jonas Lövgren (Kalmar), Anders Palmér (Torsås) och Carl-Wiktor Svensson (Högsby).

Om Malin

Malin Sjölander är 46 år, gift och kommer från Västervik. Hon har tidigare varit ledamot i förbundsstyrelsen. Malin är även landstingsråd, kommunfullmäktigeledamot och sedan flera år föreningsordförande i Västervik. Malin har tidigare bl a jobbat som lärare och på Skatteverket. Frågor som engagerar henne är hälso- och sjukvård, Kalmar läns utveckling och kärnkraft.

Ladda ner stämmohandlingarna

En grön Europaväg i Kalmar län
Ny förbundsstyrelse
Valsedeln till Emmaboda kommun