Valberedningen föreslår Christin Rampeltin Molin

Rampeltin Molin, Christin 3Inför förbundsstämman har Henrik Yngvesson och Eva Karlström avböjt omval som förbundsordförande och 1:e vice förbundsordförande.

Valberedningen presenterar nu sitt förslag till ny förbundsstyrelse. Det är Moderaternas förbundsstämma som fattar beslut om ny styrelse den 19 april.

Valberedningen har ett förslag med helt nytt presidium:
• Christin Rampeltin Molin (Västervik), förbundsordförande
• Sten-Olof Johansson (Emmaboda),
1 vice förbundsordförande
• Måns Linge (Kalmar/MUF),
2 vice förbundsordförande

Som ledamöter föreslås: Åke Bergh (Hultsfred), Christina Fosnes (Kalmar), Suzanne Gustafson (Mönsterås), Eva-Marie Hansson (Oskarshamn), Rebecca Jonsson (Högsby), Monica Ljungdahl (Nybro), Bengt Rydahl (Torsås), Ylva Sandström (Vimmerby), Marcel van Luijn (Borgholm), Henrik Yngvesson (Mörbylånga) och Emma Åhlander Hansson (Emmaboda/Moderatkvinnorna).

Emma Åhlander Hansson (Emmaboda) föreslås som ny ordförande för Moderatkvinnorna, med Elin Landerdahl (Västervik) som vice.

Om Christin
Christin Rampeltin Molin är 43 år och kommer från Västervik. Hon har tidigare varit 2 vice förbundsordförande. Christin är bl a vice ordförande i barn- & utbildningsnämnden och ledamot i Västerviks kommunfullmäktige samt ersättare i riksdagen, landstingsfullmäktige och folkhälsoutskottet.

Civilt är Christin leg. Sjuksköterska, men är sedan 2006 egen företagare och driver en kläd- och designbutik som heter Ogräs. Hon är gift och har 3 barn.

Frågor som engagerar henne är barn, unga, skola, utanförskap, delaktighet och kommunikation samt strategiska tillväxt- och framtidsfrågor.

Årets stämmotalare är partisekreterare Tomas Tobé. Stämman inleds kl. 10.00 i Vimmerbyparken och Tomas talar kl. 13.00.

Läs stämmohandlingarna