Politik

Ulf Kristersson

I sitt installationstal som nyvald partiledare var Ulf Kristersson tydlig med att Sverige står inför många och stora problem. Men de går att lösa. Hoppfullhet är bättre än hopplöshet.

Det är nu dags att fokusera på de uppgifter som vi har framför oss: att stärka Moderaterna i Alliansen, att stärka Alliansen i svensk politik och att stärka Sverige i världen.

Moderaterna har en unik uppgift i svensk politik: vi förstår fullt ut att nationen är viktig, men att vi samtidigt tillhör den stora världen utanför. Att frihet inte alls står mot ansvar. Att öppenhet inte alls står mot lag och ordning. Att glädjen över framgång inte alls står mot stöd vid motgång.

Politik måste inte vara så komplicerat: Säg bara fullt ut vad du tycker, och gör sedan vad du har sagt.

Frihet, oberoende och självständighet börjar med en egen inkomst. Därför måste det alltid löna sig bättre att jobba än att leva på bidrag. Företagare måste alltid uppskattas mer än de beskattas och frihet och äganderätt måste försvaras. Vi ska värna välfärdens kärna: sjukvården, skolan och förskolan. Krafttag ska tas mot kriminaliteten. Statens kärnfunktioner ska vara starka, annars blir samhället svagt.

Jag vill att glädje, nyfikenhet och framtidsoptimism ska prägla vårt parti och vårt sätt att vara. Och att det en dag också ska prägla svensk politik och vår svenska syn på världen.

Jag vill att Sverige ska bli ett land för hoppfulla. Och jag vill att Moderaterna ska vara ett parti för hoppfulla.

Vår politik gör skillnad. Tillsammans gör vi skillnad.

Läs mer om moderat politik

Politiska program

Här hittar du våra program, antagna av partistämman, som beskriver våra idéer och vår politik.

Handlingsprogram Idéprogram Kommunprogram Framtidsförslag Europaplattform

Undrar du något om moderat politik?

Ditt namn (obligatorisk)

Din e-post (obligatorisk)