Näringsliv

Många företagare har sin bas på landsbygden, och ett stort antal av dem inom de gröna näringarna. Skogen är Kalmar läns, och en av Sveriges, största tillgångar. Mängder av företag i länet är kopplade till skogsbranschen, som till exempel träindustrier och sågverk. Men det är också viktigt att de som driver andra företag på landsbygden får rätt förutsättningar, med bra infrastruktur och samhällsservice.

Även för besöksnäringen, som ständigt växer i länet, har skogen och landsbygden stor betydelse. Naturturismen blir allt viktigare komplement till den traditionella turismen. Tyvärr avstår många från att starta företag då de upplever att det är för krångligt och för mycket byråkrati. Många företag inom de gröna näringarna är fåmansföretag. Vi vill förenkla regelverk, ansökningar och anmälningar hos myndigheter samt införa nya och förenklade anställningsformer. Moderaterna vill göra det enklare och billigare att starta och driva företag i hela Kalmar län.

Moderaterna vill:

• att regelverk som är onödigt krångliga ses över och förenklas
Levande landsbygd i hela Kalmar län