Matlänet

Idag har Kalmar län en livsmedelsstrategi, men ytterligare satsningar behöver göras för att hjälpa livsmedelsbranschen att växa. Det finns idag små producenter och flera välkända restauranger i Kalmar län, men vi kan fortfarande utveckla upphandlingen inom offentlig verksamhet genom att exempelvis värna närproducerad mat. Detta är en hälsofråga, men också en fråga om att ha en möjlighet till självförsörjning vid kriser.

Många i länet försörjer sig på jordbruk och det finns ett stort antal gårdsförsäljare. Både invånare och turister kan åka direkt till gården och handla färska varor. Ett exempel på detta är Öland som nu även etablerat sig som ett av Sveriges vindistrikt. Här kan turister se vinodlingarna, få processen förklarad för sig, samt se slutresultatet. Men på grund av den svenska lagstiftningen får man inte smaka på vinet och heller inte köpa med sig en flaska hem. Därför vill Moderaterna att Kalmar län ska bli ett pilotlän för gårdsförsäljning av vin.

Moderaterna vill:
  • ha så hög andel närproducerad mat i våra offentliga kök som möjligt
  • att när Moderaterna i Kalmar län själva arrangerar möten skall vi ställa krav på att maten så långt det är möjligt, är producerad enligt svenska miljö- och djurskyddsregler
  • att Kalmar län ansöker om att låta länet få bli ett pilotlän för gårdsförsäljning av egenproducerat vin
Bostäder
Infrastruktur