Malin Sjölander ny förbundsordförande

Jag vill tacka er alla för en oerhört bra förbundsstämma med bra debatter och trevliga samtal. Och jag vill självklart tacka för förtroendet att få vara förbundsordförande. Jag ser väldigt mycket fram emot att jobba mot en valseger tillsammans.

Vi har en opinion som ska vändas och vi ska leverera svaren på de utmaningar vi står inför.

Efter valet ska länet bli en sammanhållen regionkommun, med en mer effektiv styrning och administration för vården, kollektivtrafiken och länets framtida infrastrukturstrategier bland annat.

Vi är många som oroas över de långa köerna till sjukvården, oron bland personalen när det gäller hur vårdplatser fördelas, missnöjet med lönerna och arbetstiden. Efter en valseger bör vi direkt jobba för att snabbt få fram en utvecklingsplan för hur framtidens vård ska se ut, vi måste kunna få en uppfattning om hur patienternas vårdbehov ser ut om 20 år.

Vi måste öka trycket och samla oss kring vilka infrastruktursatsningar vi vill göra – idag är vi splittrade och blir allt för ofta utan de stora satsningarna.

Vi vill också se över regelverket för länets företag. Krångliga regler och onödigt dyra kostnader för till exempel personal gör att många drar sig för att starta eget eller att anställa en person till. Det behövs fler arbetstillfällen, inte färre. Inte minst inom de så kallade gröna näringarna; Skogarna, lantbruken och alla livsmedelsproducenter, där man vittnar om oerhört tuffa och kontraproduktiva regelverk.

Men många berättar också om hur svårt det kan vara att hitta rätt arbetskraft till arbetsplatserna i länet. Därför måste vi utveckla vår skolpolitik än mer. Våra skolor ska vara trygga för alla barn, eleverna ska kunna få den hjälp de behöver och vi måste erbjuda utbildningar på alla olika nivåer och som är väl anpassade till arbetsmarknaden. Till exempel måste vi tillsammans bli bättre på att få yrkeshögskoleutbildningar till länet. Idag är Kalmar län tyvärr ett relativt lågutbildat län. Att satsa på skolorna och utbildning är grunden som hela vår framtid ska vila på.

Idag känner mer än var tredje kvinna sig otrygg i sitt bostadsområde. Det är en alltför hög siffra. Den känslan medför också en stor ofrihet för många kvinnor, men även män. Alla ska våga gå ut när de vill, var de vill. Allt annat är en inskränkning av vår frihet och vår rättighet att leva i ett fritt samhälle. Hur ser det ut i Kalmar län? Är polisen tillgänglig överallt? Även på de mindre orterna ska man kunna känna att polisen kan komma då man behöver dem.

Detta är några av de frågor som vi måste börja jobba med nu – valet närmar sig med stormsteg. Nu är det dags att börja forma den lokala politiken. Redan denna vecka har vi påbörjat arbetet med politikutvecklingen i länet. Vi kommer att behöva hjälp av er alla i kommunerna, och vi kommer att kontakta er under våren.

För det är tillsammans som vi ska göra Kalmar län starkare igen!

Trevlig helg

Malin

Valsedlarna till landsting/regionkommun är fastställda
Kommentar till Anna Kinberg Batras avgång