Föreningstävlingens vinnare i augusti-september

Att komma fram till vinnare av föreningstävlingen i augusti och september var sannerligen inte lätt. Alla föreningar i Kalmar har jobbat otroligt mycket under valrörelsen och haft hur många bra aktiviteter som helst. Nedan följer de vinnare vi valt ut, men alla ska ha en stor eloge för alla insatser.

Augusti

Förstaplatsen går till Moderaterna i Borgholm som varit mycket aktiva. De har haft öppet i valstugan på torget 6 dagar i veckan och pratat med många väljare, såväl vid valstugan som genom dörrknackning och andra kampanjer. Många medlemmar har hjälps åt. En av de flitigaste kampanjarbetarna var 81-åriga Anita Bråkenhielm som med sin glädje, erfarenhet och moderatparaplyet från 1988 visade att kampanjtakterna från tiden som riksdagsledamot satt kvar (även om det gått mer än 30 år sedan dess). Strålande jobbat av Borgholm, som vinner 3 000 kr.

Andraplatsen går till Moderaterna i Oskarshamn som även de haft öppet dagligen i valstugan på torget. Oskarshamn hade många nya kandidater på valsedeln och de kampanjade flitigt tillsammans med de medlemmar som varit med tidigare – alltid med energi och gott humör. Oskarshamn vinner 2 000 kr.

Tredjeplatsen går till Moderaterna i Emmaboda som haft många torgkampanjer, morgonkampanjer, dörrknackningar m m. Moderaterna i Emmaboda vinner 1 000 kr.

September

Förstaplatsen går till Moderaterna i Högsby som trots att man är en av länets minsta föreningar varit aktiva i valrörelsen, bl a genom torgkampanj, kampanj på marknader och dörrknackning. Högsby var också den enda kommun som ökade i alla 3 valen (+0,3% till riksdagen, +0,5% till landstinget och +2,4% till kommunen) och det blir Alliansstyre i kommunen. Jättebra jobbat av Högsby, som vinner 3 000 kr.

Andraplatsen går till Moderaterna i Nybro som haft många kampanjaktiviteter, inte minst torgkampanjer – och är den förening som värvat flest nya medlemmar. Man har även anpassat det politiska budskapet till olika delar av kommunen och använt detta i kampanjarbetet. Nybro ökade med +1,4% i kommunvalet och det blir Alliansstyre i kommunen. Nybro vinner 2 000 kr.

Tredjeplatsen går till Moderaterna i Mönsterås som haft många kampanjaktiviteter, bl a utanför olika butiker/affärer. Mönsterås ökade med 1,1% i kommunvalet och det blir Alliansstyre i kommunen. Moderaterna i Mönsterås vinner 1 000 kr.

En grön Europaväg i Kalmar län
Valmanifest 2018