270 polisanställda till Kalmar län

Under tisdagen besökte Moderaternas rättspolitiska talesperson Tomas Tobé (M) Kalmar för att presentera partiets vallöften om ökad trygghet tillsammans med Moderaternas oppositionsråd Christina Fosnes (M) och riksdagsledamoten Jan R Andersson (M).

– Vårt viktigaste vallöfte är 270 nya polisanställda till Kalmar län. Detta ska uppnås genom en riktad lönesatsning och att vi gör polisutbildningen betald för den som stannar i yrket i fem år. Alla politiker pratar om fler poliser, men i verkligheten blir det färre. Moderaterna är det enda partiet som har en plan som garanterar fler poliser till Kalmar län, säger Jan R Andersson (M).

– Innan dess att vi får på plats dessa nya poliser måste vi se till att ge kommuner som Kalmar möjlighet att anställda ordningsvakter för att hjälpa till i hela kommuner – inte bara efter utvalda områden i centrum. Därför kommer vi att ändra i lagstiftningen så att kommunala ordningsvakter kan få generella förordnanden i hela kommuner, säger Tomas Tobé (M).

Moderaterna lyfte även fram en rad lokala förslag för att öka tryggheten i Kalmar.

– Nu måste vi få på plats fler kameror på brottsutsatta platser, fler mobila stödteam och fler kommunala ordningsvakter. Det hade säkrat tryggheten i Kalmar på riktigt, säger Christina Fosnes (M).

Oskarshamn vinnare i föreningstävlingen
Ny styrelse i Kalmarkretsen