123 nya poliser till länet med moderat budget

Jan R Andersson

Andelen ouppklarade brott ökar och är den lägsta på 16 år. Otryggheten i länet ökar kraftigt. Känslan att rättssamhället tagit ett steg tillbaka är utbredd. Därför satsar Moderaterna hårt på trygghetsfrågorna i årets budgetreservation.

– Moderaterna har under låg tid drivit på för fler poliser i Sverige. Det måste dock följas av riktiga resurser. Regeringen täcker underskottet i Polisens budget och försöker få det att se ut som en satsning. I Moderaternas budget finns riktiga tillskott här och nu som möjliggör för betydligt fler poliser och högre polislöner, säger riksdagsman Jan R Andersson.

– Av såväl kvalitetsskäl som effektivitetsskäl finns ett behov av flera civilanställda inom Polisen för uppgifter som i dag endast får utföras av poliser. Fler civilanställda bidrar till att utbildade poliser får bättre möjligheter att koncentrera sig på polisens kärnuppdrag: att förebygga, ingripa mot och utreda brott, fortsätter Jan R Andersson

– Men viktigast är satsningar för jobb för nyanlända och en reformering av bidragssystemen. Nu ser vi att socialbidragstagarna ökar och utanförskapet växer mitt i en högkonjunktur. Det är en farlig politik för framtiden, avslutar Jan R Andersson.

Jobb och arbetsmarknad
Förbättra stödet för brottsoffer